Les funcions del psicopedagog les podem
dividir en dos blocs.
Un primer relacionat amb les funcions d’intervenció
psicopedagògica:
- Detecció i anàlisi de necessitats: priorització en la presa de decisions.
- Diagnòstic: observació, comparació, ordenació i selecció de signes i dades.
- Programació: previsió i projecció, concreció de mètodes.
- Avaluació: ajust progressiu de l’intervenció.
I un segon relacionat amb els processos d’orientació
psicopedagògica:
- Assessorament: processos d’acompanyament al creixement i maduració de persones i grups.
- Coordinació, col·laboració i dinamització de processos de canvi.
- Mediació de conflictes i desequilibris en processos d’ensenyament i aprenentatge.
- Desenvolupament d’habilitats, aptituds i actituds pel creixement harmònic de persones i grups.
Comparant les meves dues estades a dos centres
diferents de pràctiques, una Escola d’Educació Especial i un Servei Privat.
Trobo que a l’escola, la psicopedagoga acaba realitzant les funcions més
relacionades amb els processos d’orientació psicopedagògica, si que realitza les
funcions d’intervenció davant les dificultats d’un alumne, però pot ser pel
tipus de centre, al ser d’educació especial, realitza moltes més funcions
relacionades amb els processos de canvi, orientació a mestres, coordinar i col·laborar
en les mesures preses amb un alumne, mediar davant situacions de “conflicte” en
processos d’ensenyament.
D’altra banda, al servei privat, és una
atenció directa i continuada amb l’infant que et permet desenvolupar les
funcions d’intervenció psicopedagògica, d’una manera seqüenciada i ben
planificada, i que ella mateixa desenvoluparà. Com he dit a l’escola, la meva
tutora programa o orientava per fer activitats a l’aula que la desenvolupaven
els mestres o educadors, en canvi al servei privat és la psicopedagoga que
desenvolupa tota la intervenció. També, amb algunes escoles realitza la funció
d’orientació, però això com ja he comentat en una entrada, depèn de l’escola,
hi ha escoles que estan esperant al psicopedagog per compartir i demanar
assessorament sobre quines actuacions poden desenvolupar o si les que estan
fent son adients, i hi ha d’altres centres que la coordinació és un mer tràmit.
Trobo que a l’estar en dos centres diferents
he pogut observar totes les funcions esmentades i des de les dues òptiques
també, a l’escola també vaig participar amb coordinacions amb serveis externs,
i tot i que no he anat amb la meva tutora de pràctiques a una escola a fer la
coordinació, ha compartit amb mi l’experiència. Com a gran tret podria
destacar, que la psicopedagoga a l’escola realitza totes les funcions, però en
major grau les relacions en detectar les dificultats i fer assessorament i
seguiments, i al servei privat, les funcions serien les que es corresponen a
les d’intervenció directa amb el nen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada