diumenge, 15 de desembre del 2013

Funcions del psicopedagog

Les funcions del psicopedagog les podem dividir en dos blocs.

Un primer relacionat amb les funcions d’intervenció psicopedagògica:
  • Detecció i anàlisi de necessitats: priorització en la presa de decisions.
  • Diagnòstic: observació, comparació, ordenació i selecció de signes i dades.
  • Programació: previsió i projecció, concreció de mètodes.
  • Avaluació: ajust progressiu de l’intervenció.

I un segon relacionat amb els processos d’orientació psicopedagògica:
  • Assessorament: processos d’acompanyament al creixement i maduració de persones i grups.
  • Coordinació, col·laboració i dinamització de processos de canvi.
  • Mediació de conflictes i desequilibris en processos d’ensenyament i aprenentatge.
  • Desenvolupament d’habilitats, aptituds i actituds pel creixement harmònic de persones i grups.


Comparant les meves dues estades a dos centres diferents de pràctiques, una Escola d’Educació Especial i un Servei Privat. Trobo que a l’escola, la psicopedagoga acaba realitzant les funcions més relacionades amb els processos d’orientació psicopedagògica, si que realitza les funcions d’intervenció davant les dificultats d’un alumne, però pot ser pel tipus de centre, al ser d’educació especial, realitza moltes més funcions relacionades amb els processos de canvi, orientació a mestres, coordinar i col·laborar en les mesures preses amb un alumne, mediar davant situacions de “conflicte” en processos d’ensenyament.

D’altra banda, al servei privat, és una atenció directa i continuada amb l’infant que et permet desenvolupar les funcions d’intervenció psicopedagògica, d’una manera seqüenciada i ben planificada, i que ella mateixa desenvoluparà. Com he dit a l’escola, la meva tutora programa o orientava per fer activitats a l’aula que la desenvolupaven els mestres o educadors, en canvi al servei privat és la psicopedagoga que desenvolupa tota la intervenció. També, amb algunes escoles realitza la funció d’orientació, però això com ja he comentat en una entrada, depèn de l’escola, hi ha escoles que estan esperant al psicopedagog per compartir i demanar assessorament sobre quines actuacions poden desenvolupar o si les que estan fent son adients, i hi ha d’altres centres que la coordinació és un mer tràmit.


Trobo que a l’estar en dos centres diferents he pogut observar totes les funcions esmentades i des de les dues òptiques també, a l’escola també vaig participar amb coordinacions amb serveis externs, i tot i que no he anat amb la meva tutora de pràctiques a una escola a fer la coordinació, ha compartit amb mi l’experiència. Com a gran tret podria destacar, que la psicopedagoga a l’escola realitza totes les funcions, però en major grau les relacions en detectar les dificultats i fer assessorament i seguiments, i al servei privat, les funcions serien les que es corresponen a les d’intervenció directa amb el nen. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada