L’ortografia és el
conjunt de normes que regulen l’escriptura, forma part de la gramàtica
normativa, ja que estableix regles per l’ús correcte de les lletres i els
signes de puntuació. Es diferencien tres tipus d’ortografia: natural,
arbitrària i reglada.
-Ortografia
natural: es basa en la ruta fonològica, en l’associació fonema-grafema. Es
registren errors per substitució entre fonemes-grafemes, per omissió o addició
de grafemes o per alteració de l’ordre de les grafies.
-Ortografia
arbitrària: es basa en la ruta lèxica i depèn del magatzem del lèxic visual
ortogràfic. Es contemplen errors com la substitució entre grafemes que corresponen
a un mateix fonema. Una falta d’aquest tipus, no deu correspondre a cap regla
ortogràfica.
-Ortografia
reglada: es necessari el coneixement de les diferents regles d’ortografia i de
la capacitat de transferència per la seva aplicació a termes desconeguts.
La meva tutora està atenent a diversos nens
realitzant activitats per treballar les dificultats en assolir l’ortografia
arbitrària.
Una de les dificultats observades en molts
casos i m’agradaria compartir per explicar l’estratègia emprada per la meva
tutora, és la confusió so /j/-/g/ amb les vocals /e-i/, és a dir, /ge/-/gi/ i
quan s’ha d’escriure /gue/-/gui/; i el so /k/ amb la /e,i/, /ce/-/ci/,
/que/-/qui/.
Per tal d’afavorir l’aprenentatge i consolidar
una correcta ortografia arbitrària, la meva tutora primer treballar el fonema
aïllat per consolidar la correspondència de la grafia amb el so, després
explica als infants que aquest so amb la e i amb la i, no són amics, i els
dibuixa junts amb cares tristes i que fer-se amics i soni /g/ hem de posar la
/u/, en el cas del so /k/ explica que canvi la lletra. Un cop treballat això,
introdueix que s’han fet amigues però canvien de so, el so /g/ amb la /e/ i la
/i/ canvia al so /j/, i el so /k/ amb la /e/ i la /i/ canvia al so /s/.
Evidentment aquesta
estratègia es fa servir amb nens petits, que estan a segon o a tercer màxim, en
funció de les dificultats i les característiques del nen. Adjunto un dibuix que
he fet amb el paint, de més o menys de que fa la meva tutora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada