dimecres, 11 de desembre del 2013

L'ortografia

L’ortografia és el conjunt de normes que regulen l’escriptura, forma part de la gramàtica normativa, ja que estableix regles per l’ús correcte de les lletres i els signes de puntuació. Es diferencien tres tipus d’ortografia: natural, arbitrària i reglada.

-Ortografia natural: es basa en la ruta fonològica, en l’associació fonema-grafema. Es registren errors per substitució entre fonemes-grafemes, per omissió o addició de grafemes o per alteració de l’ordre de les grafies.

-Ortografia arbitrària: es basa en la ruta lèxica i depèn del magatzem del lèxic visual ortogràfic. Es contemplen errors com la substitució entre grafemes que corresponen a un mateix fonema. Una falta d’aquest tipus, no deu correspondre a cap regla ortogràfica.

-Ortografia reglada: es necessari el coneixement de les diferents regles d’ortografia i de la capacitat de transferència per la seva aplicació a termes desconeguts.

La meva tutora està atenent a diversos nens realitzant activitats per treballar les dificultats en assolir l’ortografia arbitrària.

Una de les dificultats observades en molts casos i m’agradaria compartir per explicar l’estratègia emprada per la meva tutora, és la confusió so /j/-/g/ amb les vocals /e-i/, és a dir, /ge/-/gi/ i quan s’ha d’escriure /gue/-/gui/; i el so /k/ amb la /e,i/, /ce/-/ci/, /que/-/qui/.

Per tal d’afavorir l’aprenentatge i consolidar una correcta ortografia arbitrària, la meva tutora primer treballar el fonema aïllat per consolidar la correspondència de la grafia amb el so, després explica als infants que aquest so amb la e i amb la i, no són amics, i els dibuixa junts amb cares tristes i que fer-se amics i soni /g/ hem de posar la /u/, en el cas del so /k/ explica que canvi la lletra. Un cop treballat això, introdueix que s’han fet amigues però canvien de so, el so /g/ amb la /e/ i la /i/ canvia al so /j/, i el so /k/ amb la /e/ i la /i/ canvia al so /s/.

Evidentment aquesta estratègia es fa servir amb nens petits, que estan a segon o a tercer màxim, en funció de les dificultats i les característiques del nen. Adjunto un dibuix que he fet amb el paint, de més o menys de que fa la meva tutora. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada