dijous, 12 de desembre del 2013

Procés de reconeixement de les paraules


En entrades anteriors he parlat de les habilitats i subhabilitats necessàries pel reconeixement de les paraules. Ara explicaré com es desenvolupa aquest procés de reconeixement de les paraules.

Reconeixement de les paraules:

Primer ha d'haver un procés de descodificació. Cal analitzar i identificar els patrons visuals per transformar-los  en sons. És a dir, reconèixer visualment la grafia que veiem i associar-la al so que li correspon. Per tant, ja en  un primer moment és molt important tenir clara la correspondència grafema-fonema i fonema-grafema i tenir clar la consciència fonològica.

Seguidament hi ha un procés de comprensió de les paraules, hi ha d'haver un accés al lèxic. L'infant ha de buscar i recuperar  el significat en el seu "diccionari intern", buscar en el seu magatzem el significat de la paraula que ha llegit. Es pot accedir al lèxic mitjançant dues vies:
  • La ruta lèxica (visual o directa): Es fa un anàlisi visual, aquesta ruta es fa servir en paraules que ja formen part del nostre lèxic visual , que ja coneixem i per tant les tenim "emmagatzemades".
  • La ruta fonològica (no lèxica o indirecta): Els estímuls visuals passen a ser transformats pel codi fonològic, s'arriba al significat mitjançant la conversió per aplicació de la correspondència de grafemes a fonemes. Es fa servir aquesta ruta en paraules familiars, noves i en pseudoparaules. 


Per tal que hi hagi un bon procés de lectura s’han d’integrar les dues vies. En estadis inicials es fa ús de la ruta fonològica, quan es va incrementant l’habilitat lectora es fa ús de la ruta lèxica, hi ha una via directa entre la paraula impresa i el significat sense necessitat de passar per sonorització.

En els infants seleccionats per implantar el meu material, fan ús gaire bé sempre de la ruta fonològica, per això és molt important el treball de reconeixement de les grafies, i el material que s’ha passat facilitador per tal d’afavorir la interiorització del reconeixement de les grafies. D'aquesta manera agafar més agilitat en la ruta fonològica per anar adquirint més vocabulari i passar a la ruta lèxica. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada